"Hverdager er de flotteste. De er fulle av eventyr." A.C.Westly

tirsdag 16. mars 2010

En liten strikkeskole...

...er det jeg har behov for nå, tenkte mor når barna hadde lagt seg. Etter ukesvis med hekling meldte behovet seg for å gjøre noe annet, og pinner og garn ble optimistisk kjøpt inn i helga...
Denne lange jakken tenkte jeg skulle sitte fint på vesla til våren, men etter at ryggstykket er ferdig skjønner jeg hvorfor mamma alltid nektet å lage plagg hvor hun ikke kunne trikke "rundt og rundt". - Det blir jo stripete, jo!!!!!!!!
- Hvordan strikker man fram og tilbake uten at den ene pinnen blir løsere enn den andre? Noen som har noen tips? Dette blir jo ikke veldig pent...!

7 kommentarer:

  1. Hei! Har nylig begynt å blogga, har følgt litt med deg, og du er så inspirerande. Stå på!!

    TUSEN TAKK for koselig brev. Det blir tatt vel imot. Har blogga om det idag. ;) Gleder oss stort til juni, det blir spennande!

    Håper dåke har det fint. Varme vårklemmar fra meg!

    SvarSlett
  2. Nb. ang. "stripene" på genseren. Når den er ferdig kan du dampa genseren slik at den blir glatt og fin. Du har nok nokså lik strikkefasthet over det heile, stripene kan og komma over å vera på pinnane...

    Eg er ingen strikkeexpert, men kan erindra at eg opplevde det samma. Var mamma som tipsa meg. ;)

    SvarSlett
  3. Jeg er imponert over at du både klarer å hekle, strikke og gjøre mange andre kreative ting - i tillegg til å drive denne fine bloggen :-)
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
  4. Heisann!

    Veldig mange strikker løsere når man strikker glattsrtikk frem og tilbake. Og det blit mindre synlig når du damper det. Du kan, hvis du gidder, bruke en pinne som er ett nr mindre på vrangomgangene. Men det er jo hjemmestrikket da:) Det må du ikke glemme!

    SvarSlett
  5. Jeg har ikke så mye erfaring med rett ene veien, og vrang andre... Eneste jeg ser er at det blir ganske likt når jeg ribbestrikker frem og tilbake... Men det er jo ikke unaturlig med ulik fasthet siden rettstrikk mest sannsynlig er det du gjør mest av. Dessuten, er det hjemmestrikka er det en del av sjarmen :)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for alle svar. - Og tipsene virker! Jeg har tvinnet tråden litt ekstra rundt fingrene på vrangomgangene, og synes det blir bedre! Jippi!!! Resultatet kommer når jakka er ferdig...hvor lang tid det enn måtte ta...:)

    SvarSlett
  7. Kan nokon hjelpe meg med å strikke saman skuldersaumen? ?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...