"Hverdager er de flotteste. De er fulle av eventyr." A.C.Westly

fredag 26. mars 2010

Sukker, luft og litt magi...

- Hver vår, når eggene er blåst, bakes det sukkerbrød hos krabbelurene.
Vi er litt nostalgiske når det gjelder bursdager, - og synes at ingenting er så godt som en skikkelig god, hjemmelaget bløtkake! 
Jeg har skjønt at det for mange knytter seg en viss spenning til det å bake sukkerbrød. For meg blir det vellyket hver gang, og jeg tror jeg vet hvorfor. 
Jeg bruker rett og slett en stor oppskrift...:)
I tillegg har jeg lært noen triks av mormor, som er en super bløtkakebaker... men hun får det like bra til med færre egg enn meg. Jeg er litt overtroisk, og baker alltid sukkerbrød i hennes gamle springform.
Her er i  krabbelures sukkerbrødoppskrift:
6 egg
2 dl sukker
2 dl hvetemel
1,5 dl potetmel
1 ts bakepulver
Ikke smør springformen, men ha papir i bunnen.
Sett kaken inn i halvvarm ovn, stek den minst i 45 minutter, og la den kjøle seg gradvis i ovnen før du tar den ut...Dette blir en flott 3-lags bløtkake som smelter på tungen. Husk selvsagt å søte kremen med litt melis når den skal pyntes. Barn som ikke liker bløtkake, kan kanskje endre mening hvis de får smake en skikkelig god en...?

- Ha en fin fredag!

3 kommentarer:

  1. å den så fantastisk god ut :DD
    Da vet jeg altså hvem som skal bake for meg neste gang :DD

    Klem

    SvarSlett
  2. Det så veldig godt ut... like godt som mandelkjernepudding og rød saus... favoritten min

    SvarSlett
  3. mmmmmm.....og nå er det ferie, og da kan vi nyte det vi synes er best!!!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...