"Hverdager er de flotteste. De er fulle av eventyr." A.C.Westly

fredag 10. desember 2010

Nytte og hygge.

- Først av alt, - tusen takk til alle som likte forrige innlegg om natt-pysjen! 
Utrolig hyggelig at dere legger igjen kommentarer. Jeg er ALT  for dårlig til å følge opp med svar tilbake, - men jeg setter utrolig pris på å høre fra dere alle! 
 I beste jule-tradisjon kjenner jeg stresset tiltar disse dagene. Jeg har  en konstant følelse av dårlig tid, der vi går fra den ene tilstelningen til den andre...- Ingen jul uten?
 Det er ikke moro å gjøre husarbeid i mørket. - Det er heller ikke moro å ta bilder i fravær av dagslys. Alt hvitt blir gult, og det blir ikke friskt i det hele tatt. - Vel, i kveld både vasket og fotograferte vaskingen i mørket likevel...
Jeg har snappet opp noe om justering av hvitbalanse, som jeg testet i kveld. Først fotografere et hvitt ark på det stedet som motivet er på, - så knipse i vei, og deretter justere alt hvitt til å bli like hvitt som arket i bilde-redigeringsprogram. Dette må jeg nok øve mere på, - men det ble bedre enn før med denne teknikken, så jeg øyner et håp. 
Alt glasstøy og porselen i vitrineskapet ble vasket i kveld.  Deretter ble hvit-balansen på selve skapet "justert" med varmt vann og såpe...på den gode, gamle, udigitale måten....

2 kommentarer:

  1. Litt rart å tenke på at når jeg kan senke skuldrene etter eksamenstress starter det for mange rundt omkring. Er jo mye som skal gjøres før jul.

    SvarSlett
  2. Det er enda lurere å justere hvitbalansen på kameraet før du tar bildene. Nå vet ikke jeg hvordan kamera du har, men de fleste har mulighet for å stille hvitbalansen etter hva slags lys det er i rommet (som lysstoffrør eller stearinlys) eller helt manuelt etter fargetemperaturen (kelvin). Lurt å lære seg! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...