"Hverdager er de flotteste. De er fulle av eventyr." A.C.Westly

lørdag 26. februar 2011

Kjøkkenfilosofi...

Norske Interiørbloggers neste utfordring skal være "Kjøkken".
Jeg gleder meg til å se masse flotte kjøkken vist fram, - fantastiske, nyoppussede, beundringsverdige kjøkken! 
Vårt kjøkken var i den kategorien seint på 90-tallet. Da var vi så fornøyde, og syntes kjøkkenet vårt var så perfekt at vi ikke kunne tro at vi ville ønske å gjørenoe som helt med det resten av vårt liv...
- Våre foreldre smilte litt megetsigende. Så feil kan man ta...
 I dag har motene forandret seg. Et Bonnét kjøkken i massiv eik, med beige fliser på kjøkkenbenkene er blitt så typisk 90-talls. -  og jeg vrir hodet for å forsøke å finne på tiltak som kan gjøre det mindre tidstypisk, og mere ... ja, tidløst...
Jeg husker vi egentlig ønsket oss helt hvite fliser og helt hvite vegger, - men ble frarådet på det sterkeste av kjøkkenforhandleren og bekjente. Helt hvitt var alt for hardt, ... sa man på den tiden... Et google søk på Bonnét kjøkken nå viser at alle er fra seint 90 tall, og har følge med de samme beige flisene som vi har... akk, ja...
Jeg husker vi telte på knappene , - skulle vi ta oss råd til møbeldør på kjøleskapet også? Nå er jeg kjempeglad for at vi ikke gjorde det. Alle innslag av hvitt og lyst som kan lette opp den mørke eika er veldig kjærkomne. 
Opprinnelig var både dørene og gulvet i lakkert furu. For noen år siden malte jeg dørene hvite, og i sommer gjøv jeg på og malte gulvet lyseblått, som dere sikkert husker. 
- Og en ny, retro-moderne søppeldunk gav i allefall noe annet å feste blikket på. Jeg liker egentlig brunt og blått sammen, - og jeg liker elementer av tre i huset. 

 Beige eller ikke beige, - fliser på kjøkkenbenken er utrolig kjekt. 
Mange gode måltider og retter har blitt tilbredt der i årenes løp...
De blåmalte listene og vinduskarmene var et tidlig forsøk på å bringe litt farge inn i den brune og beige tilværelsen på kjøkkenet. Nå lurer jeg på om jeg skal ta noen av dem bort igjen...akk ja for det også...:)
 I år blir eldstemann hos oss 10 år. Det aller meste som er gjort i vårt hus ble gjort i årene før han ble født, - altså er det mellom 10 og 15 år siden forrige oppussing. 
Det er behov for et malingstrøk både her og der hos oss, og jeg tar det trinn for trinn.
Denne vinterferieuka fikk jeg tatt baderomstaket. Det har jeg tenkt på leeenge. 
Nå gjelder det å være litt glad for det en får gjort, - og ikke bare se på det som gjenstår.
For ferdig blir en vel aldri? - Om neste 15 år er vel dagens mote "helt ute" igjen, og vi lader opp til en ny runde med oppussing?

10 kommentarer:

  1. Trender kommer og går, jeg tror det er viktig å finne noe en selv liker uavhengig av trendene. Jeg drømmer meg stadig bort til hvordan mitt drømmekjøkken skal være.

    SvarSlett
  2. flere enn 1 gang har jeg vært glad for at jeg ikke hadde tid eller råd til å pusse opp enkelte ting, for plutselig så ser jeg sjarmen i det, akkurat slik som det er!
    men..vi nordmenn ligger vel ikke på oppussingstoppen uten grunn ;)

    SvarSlett
  3. Hihi! Ser ut som et koselig kjøkken. Det so gjør et hjem koselig er jo de som bor der! Fyll hjemmet med hygge, ja, da blir det fint! :)

    Håper du får en fin kveld!

    SvarSlett
  4. For en nyyydelig pus! :)

    Ha en fortsatt fin lørdagskveld!

    SvarSlett
  5. Jeg syns kjøkkenet ditt så lunt og koselig ut, jeg. Og gulvet var kjempefint! Har et kjøkken i mørkt tre selv. Drømmer om å male det, men mannen sier nei:-/

    SvarSlett
  6. Fine bilder du har tatt! Synes som de over at kjøkkenet ditt ser lunt og trivelig ut. Det er vanskelig det der med trender. En kan liksom ikke hive seg over hver trend heller, da ville det blitt utrolig mye arbeid, for ikke å snakke om kostbart. Da vi flyttet inn for snart fire år siden i huset vårt, var det det hvite og minimalistiske som rådet. Jeg er fremdeles fornøyd med det, men synes at huset er litt sjelløst slik. Skulle ønske jeg hadde mer farger, innslag av tre osv. Men tiden til forandringer strekker ikke til alltid. Dessuten er det vel ikke lenge til den nyeste trenden endrer seg igjen :)

    Klem Tonje

    SvarSlett
  7. Så mange herlige detaljer!! :D

    SvarSlett
  8. Ja, det man syns var kjempeflott for 10-15-20 år siden, syns man kanskje ikkje om lengre. Slik er det alltid. Eg syns du har et flott kjøkken, kontraster er fint. Og blå vinduslister (det hadde eg også) kan man jo bare male i ein fei. Men det viktigste er jo at man trives samme hvilke trender som er ute og går !!
    Ha ein flott dag.

    SvarSlett
  9. Rart med det... smaken og stilen forandrer seg... Men du har et flott kjøkken!!!

    SvarSlett
  10. Synes kjøkkenet ditt ser lekkert ut!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...