"Hverdager er de flotteste. De er fulle av eventyr." A.C.Westly

søndag 3. juni 2012

Såtid



På grunn av litt dataproblemer har det tatt alt for lang tid siden siste livstegn herfra.
Foto-problemer har det imidlertid ikke vært, så bildene har hopa seg opp kan du si, - uten å få komme til nytte noe sted. Nå er macen frisk og fin igjen, og jeg kan vende tilbake til den digitale verden. Derfor får dere i kveld noen bilder som ble tatt  ca16.mai, - men som jeg liksom ikke bare kan slette synes jeg...

 Har du sett en slik dings før ?
En liten papir-former i tre, som lager fine små krukker til å så frø i.
Jeg kom over den i fjor sommer, og i år ble den innviet .

Krabbelurene er ikke velsignet med så alt for grønne fingre er jeg redd. Jeg synes f.eks det er vanskelig å forhåndsså frø inne...
Ikke skal de stå for varmt, og ikke for kaldt, og hvor i allverden har jeg nok dagslys inne til at de ikke blir noe lange, forstrekte skapninger disse små spirene...?

 Derfor velger vi alltid gangske bombesikre frø-prosjekter hjemme hos oss.
Denne dagen var det erteblomster det gikk i.
Ringblomster og Blomkarser får vi også til. 
- Ikke så verst, tross alt ? 

Siden det nå er gått to uker siden disse frøene ble sådd, vet jeg her jeg sitter hvordan det sålangt har gått med dem...
- Så denne gangen kan vi forsere ventetiden litt, - og bykse fjorten dager fram i tid ganske kjapt.

- Men ikke alt i kveld. Litt må man vente etter å ha puttet små frø i svart, fin jord...

3 kommentarer:

  1. Du prøver i alle fall!:) Jeg kjøpte ferdige krydderplanter på Plantagen i år...og har klart å holde liv i de i over en uke, så det er jo en begynnelse i alle fall. Neste år skal jeg prøve meg med frø igjen. :)

    SvarSlett
  2. Stilig å lage pottene selv på denne måten. Ringblomster og blomkarse er jo veldig spirevillig, flotte blomster.

    SvarSlett
  3. Jeg er litt frø-impulsiv og handler i vei når frøposene kommer i mars. Så er det å så i melkekartonger og alt mulig rart, men jeg blir så ivrig at jeg alltid hiver for mange frø oppi. Og når det er tid for å sette dem ut en fin dag, så kan du vedde på at det blir beinkaldt uka etter. Så ligger de flate som sytråd. I år har jeg lært- jeg kjøper ferdige planter på gartneriet! Lykke til med dine :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...